duminică, 28 iunie 2015

Biblii

V-ati gandit vreodata la faptul ca orice om de pe pamant, fie el alb sau negru, tanar sau batran, instruit sau nu, credincios sau nu, isi are propriile sale biblii? V-ati gandit vreodata ca in viata fiecarui om exista sau ar putea exista o o persoana, o idee sau o carte care sa il influenteze atat de mult, incat sa faca din ea biblie? Crestinii poate ma vor acuza acum ca vorbesc cu pacat, insa experienta de viata mi-a aratat ca oameni ce se declara a fi atei, de exemplu, isi au propriile biblii pe care le citesc din scoarta in scoarta atunci cand au nevoie de suport moral, emotional sau pur si simplu din placerea de a trai cu pasiune. Daca veti avea vreodata curiozitatea de a sta de vorba cu un ateu, veti observa ca omul isi poate trage seva dintr-o carte sf, dintr-un tratat de istorie, dintr-o pictura renascentista, din ajutorarea pisicilor fara stapan, din cresterea oilor sau din orice altceva. Oamenii isi aleg in viata propriile Biblii. Isi cauta cu ajutorul lor calea, isi croiesc drum prin maracinisul ideilor si al trairilor, incercand sa aleaga ceea ce li se potriveste mai bine. 


Eu personal chiar am incercat sa citesc biblia atunci cand mi s-a ivit ocazia. Nu am reusit. Cred ca am scris pe undeva care au fost motivele, asa ca nu ma voi repeta. Dar imi pot sustine afirmatiile de mai sus spunand ca o carte sf mi-a transformat viata, m-a facut sa imi schimb ganduri si mentalitati, m-a facut sa iubesc oameni si plante, cer si pamant, apa si nisip. O carte care mie si iubitorilor de sf ni se pare la fel de importanta pe cat pot fi si acele Biblii pe care crestinii le citesc si din care citeaza la fiecare ocazie. Am invatat despre libertate din aceasta carte mai mult decat invatasem din toate manualele de istorie, am invatat despre oameni mai mult decat o facusem traindu-mi viata, am invatat despre natura si despre vointa omului mai multe decat as fi crezut vreodata ca pot invata. Pentru mine, seria Dune scrisa de Frank Herbert este un soi de biblie a omului dornic sa afle mai multe despre sine si despre mediul inconjurator, despre ceea ce a fost si despre ceea ce ar putea fi, despre putere si curaj, despre sacrificiu si iubire. 

Deocamdata, ceea ce este scris in volumul meu preferat (Imparatul - Zeu al Dunei) pare de domeniul fantasticului, insa peste ani omenirea ar putea ajunge la performantele mentionate acolo. Chiar si daca nu va ajunge, simbolismul cuprins in poveste este suficient pentru a-i arata cititorului ca sacrificiul poate fi de mai multe feluri, poate atinge mai multe trepte, caci una este sa mori (chiar si umilit si in chinuri) pentru oameni, pentru omenire, si alta este sa traiesti mii de ani contopit cu un animal, devenit fiinta unica, de neinteles pentru altii, purtand pe umeri povara unui viitor incert. Pentru mine personal, aceasta carte reprezinta ceea ce pentru altii reprezinta Bibliile din care citesc. Imi puteti vorbi despre acele biblii pe care le cititi, despre acele idei, persoane sau carti care v-au influentat in mod semnificativ viata?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu