luni, 6 octombrie 2014

Ulei de motor

Treaba merge ca unsa! Sigur, dar numai daca ai ulei de motor de la autolubricants.ro, imi raspunde el zambind atotcunoscator. Zambesc si eu, constienta ca asta este un soi de "gluma de autobaza", dupa cum avea mama mea obiceiul sa spuna, o gluma pe care doar baietii o gusta, caci ei se pricep la masini, la tipuri de uleiuri si la alte mecanisme ce ajuta masinile sa functioneze la capacitate maxima. De fapt, discutia noastra, desi era despre masini, nu prea avea legatura cu uleiul de masina, ci cu un concurs al camionagiilor, undeva in Mongolia. Urmarisem o emisiune tv si acum discutam pe marginea ei. Oamenii lucrau in echipe de cate doi, pe niste camioane antice si primeau diverse joburi pe care trebuiau sa le duca la implinire in timp record, acumuland astfel puncte.


Normal ca din cauza vechimii camioanelor si a drumului extrem de prost, motoarele se incingeau destul de repede, piesele se stricau si camionagii nu aveau cu ce sa le inlocuiasca, iar faptul ca nu se cunosteau intre ei aducea bomboana de pe tort, adica diverse animozitati cu greu stapanite. In episodul pe care l-am prins eu nu au avut nevoie de ulei de masina, insa s-au vazut nevoiti sa improvizeze ceva pe la o piesa defecta ce nu mai permitea cutiei de viteze sa functioneze. Tot in acest episod am vazut cum experienta unuia dintre soferi a ajutat mult in competitie, atunci cand motorul s-a incins peste masura, lasand impresia ca vor fi nevoiti sa stationeze cateva ore, pana cand se racea. 

Omul a pregatit un prosop, a deschis busonul radiatorului si imediat a acoperit cu prosopul, caci apa fierbinte tasnea ca dintr-o fantana arteziana "nervoasa" si exista riscul sa opareasca pe oricine s-ar fi aflat in imediata apropiere a camionului rusesc. De cum s-a golit acel rezervor, a turnat apa rece, a mai mesterit cate ceva pe acolo (nu ma intrebati ce, ca nu ma pricep, asa cum nu ma pricep nici la uleiuri de motor - nici macar nu inteleg bine care este rolul pe care il joaca in functionarea masinii) si au fost gata de drum, spre deosebire de colegii lor, care au asteptat ore intregi ca apa din radiator sa se raceasca de la sine, fara pic de ajutor. 

Discutand cu el despre uleiul de motor, mi-am amintit un lucru interesant. Am avut candva ocazia de a vedea ca nici macar dupa ce se innegreste si nu mai este bun pentru motor, uleiul nu se arunca, ci este folosit (sigur, putini sunt cei care stiu acest lucru) in sticlarii. Formele de fier in care este turnata sticla calda pentru a capata forma dorita sunt intai unse cu acel ulei ars, ca piesa sa nu se lipeasca de forma, sa poata aluneca bine atunci cand este rasucita cu teava. Daca oamenii ar incerca sa recicleze in acest fel lucrurile cu care umbla si de care mai apoi se descotorosc, poate ca alta ar fi viata planetei, si implicit a noastra. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu