vineri, 31 iulie 2015

Pretul unui aparat dentar

Se spune despre romani ca au cele mai mari probleme cu dantura, daca sunt comparati cu alti europeni. Unii dau vina pe lipsa educatiei, altii pe faptul ca in orice cabinet stomatologic pretul unui aparat dentar sau chiar al unei extractii pare mult prea mare pentru bugetul romanului de rand. In mare parte chiar este adevarat. Ne lipseste in primul rand educatia pentru a intelege cat este de important sa ne pastram sanatoasa dantura pentru o perioada cat mai lunga din viata, caci de la o dentatie nesanatoasa pot aparea o multime de alte probleme de sanatate. Pentru omul de rand este destul de greu sa inteleaga cum de trebuie sa plateasca o mica avere ca sa isi puna o plomba, sa puna copilului un aparat dentar sau sa inlocuiasca dintii pierduti cu o lucrare facuta din portelan, cand lui abia ii ajung banii pentru a supravietui de la un salariu la altul. De cealalta parte, medicii stomatologi sustin ca metarialele folosite in cabinete sau clinici stomatologice sunt extrem de scumpe si ca e normal ca pretul lor sa se regaseasca in pretul final al lucrarii. Daca mai luam in calcul si faptul ca nici un medic si nici un tehnician dentar nu lucreaza gratis (si mi se pare absolut normal sa fie asa), putem intelege de ce preturile sunt mari.


Paradoxal mi se pare ca romanul se plange cand e vorba de pretul unui aparat dentar pentru copil, dar nu se jeneaza sa cheltuie sute sau mii de lei pe tot felul de jucarii, haine, dulciuri si gadgeturi pentru acelasi copil. Paradoxal mi se pare ca nu ne invatam copiii de mici sa isi ingrijeasca dantura si sa manance sanatos, apoi ne miram ca devin adulti cu diverse probleme dentare, nevoiti sa dea mici averi pe servicii si tratamente stomatologice. Tin minte ca am avut candva o masea care imi tot facea probleme din cand in cand. Nu i-am acordat importanta si am tratat-o romaneste, cu pastile de durere si antibiotice luate "dupa ureche". Pana in ziua cand am simtit ca nu mai pot. Eram in concediu, departe de casa. Dupa cateva nopti nedormite si niste dureri cumplite, m-am decis sa caut un cabinet stimatologic. Am avut mare noroc! Medicul pe care l-am gasit era tanar si foarte atent. Vazandu-ma palida, speriata si obosita, mi-a dat inainte de toate niste glucoza, apoi a incercat sa ma scape de operatia ce se anunta necesara din cauza ca radacina acelei masele crescuse sub radacina unei alte masele. S-a terminat cu bine, ceea ce le doresc tuturor celor care ajung la dentist. :)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu